Foredrag om adfærd og adfærdsdesign
Har du brug for hjælp og vejledning til at guide dig gennem processen, er du meget velkommen til at kontakte vores dygtige konsulenter gennem kontaktformularen eller ved at ringe til os på telefon 22 80 60 56.
Du får et hurtigt svar på din forespørgsel - som selvfølgelig er helt uforpligtende
Book et foredrag om adfærd og adfærdsdesign og styrk virksomhedens samarbejde og kommunikation
Hvad er adfærd og adfærdsdesign?
Adfærdsdesign er tværfaglig tilgang til at påvirke menneskets adfærd i en ønsket retning. Adfærdsdesign tager udgangspunkt i den videnskabelige viden, som vi har om menneskets adfærd. Adfærdsdesign handler om at designe vores omgivelser således, at vi kan hjælpe mennesker til at handle mere hensigtsmæssigt.
Adfærdsdesign handler ikke om at spørge, hvad brugeren ønsker sig, men adfærdsdesign handler i stedet om at designe verden, så den tilskynder til at træffe det ønskede valg. Derfor adskiller adfærdsdesign sig fra andre mere traditionelle påvirkningsstrategier, som f.eks. informationskampagner, ved at påvirke adfærden i selve situationen.
Det betyder, at ændringen i omgivelserne sker i det øjeblik, hvor vi ønsker, at det enkelte menneske skal have en anden adfærd. På den måde tages der højde for, at vi mennesker er glemsomme og lever i en travl hverdag, hvilket resulterer i, at vi sommetider glemmer eller ikke har overskud til at handle hensigtsmæssigt.
Hvem henvender foredrag om adfærd og adfærdsdesign sig til?
Et foredrag om adfærd og adfærdsdesign kan give virksomhedens medarbejdere og ledere en vigtig viden om, hvordan hverdagen kan organiseres mere hensigtsmæssigt, så arbejdsgange forløber bedre og mere effektivt. Derudover kan et foredrag om adfærd og adfærdsdesign også være med til at styrke organisationens kampagner og kommunikation ud ad til.
Adfærdsdesign og nudging kan komme til udtryk på mange måder i hverdagen. Der er f.eks. virksomheder, som har reduceret deres mængde af forkert sorteret affald vha. nudging og adfærdsdesign. Virksomheder har haft succes med at give affaldsspande forskellige farver, så medarbejderne hurtigt kunne afkode, hvor affaldet skulle hen. Derudover blev der også opsat billeder af typen af affald på de enkelte affaldsspande. Alle disse tiltag gjorde, at mængden af forkert sorteret affald faldt fra 30 til 1,8 %.
Men adfærdsdesign og nudging behøver ikke kun handle om fysiske valg og produkter. Adfærdsdesign og nudging er også rigtig nyttigt i en kommunikativ sammenhæng, hvor du ønsker at få læseren til at udføre en bestemt handling.
Det kan f.eks. være ved at personalisere kampagner til kunder. Dette har flere virksomheder haft succes med, hvor de har oplevet at op mod 42 % større reaktion på deres mailkampagne – blot ved at ændre fokus og graden af personlighed i korrespondancen.
Har du brug for rådgivning om foredrag?
Hos SPEAKERSlounge er vi klar til at rådgive dig frem til den rigtige foredragsholder til netop dit arrangement. Ud fra en grundig dialog om dine ønsker, behov, målgruppe og formål finder vi frem til det rigtige match, så dit arrangement bliver en stor succes.
Du er altid velkommen til at kontakte os på 22 80 60 56 eller via mail info@speakerslounge.dk.