Hemmeligheden bag god formidling

Ekspert i præsentationsteknik

Speakercoach ved bl.a. TedxTalks

Jazz-sangerinde

Skrevet af Laura Faurschou

I mit arbejde som speakercoach har jeg erfaret at der er én ting som er vigtigere end noget andet, når det gælder formidling. Der er selvfølgelig nogle helt basale ting som skal være i orden.

Du skal have styr på dit indhold, du skal have en tydelig og dynamisk udtale og du skal have en afbalanceret bevægelse i din krop.

Men før alt det, er der noget der er endnu vigtigere. Nemlig at du har dig selv med. For at blive en god formidler skal du lære at ”checke ind” med dig selv, inden, under og efter dit oplæg, dit møde, dit foredrag eller dine tale.

Og hvad betyder det så?

Jo, det betyder at du skal mærke hvem du er og hvad du står for. Der er rigtig mange der springer denne del over og som desværre ofte kommer til at fremstå påtaget, kunstige eller mangelfulde.

Der er også mange som stræber efter at blive ligesom nogen af de store formidlere der har været igennem tiden. Men hvad er vigtigt? At kunne præsentere på en bestemt måde, fordi andre gør det? Eller præsentere på din måde, fordi du er dig?

Vi har alle sammen oplevet en person som har gjort stort indtryk på os og som oftest har disse personer noget til fælles. De har virkelig noget på hjertet og de er autentiske.

Og den gode nyhed er at ALLE KAN. Netop fordi at du er DIG, og det er der jo ingen andre der er.

Vi er alle unikke og derfor kan vi også tilbyde unikke præstationer, hvis vi, vel at mærke, tør at finde ind til vores egen kerne og tale derfra.

Hvis du har mod på at prøve at finde ind til din kerne, ind til det der driver dig, giver dig energi og gør dig glad. Kan evt. bruge nedenstående spørgsmål til at komme det nærmere. Forsøg at svare ærligt, ikke det du godt kunne tænke dig, eller det du tror andre ville syntes var fedt. Men svar fra hjertet.

  • Hvem er jeg, hvad vil jeg hjælpe med, og hvad vil jeg gerne kendes for?
  • Hvorfor er det vigtigt?
  • Hvad driver mig? (Det er nemlig ikke at blive rig eller at få status, vel?) Men hvad er det så?
  • Hvad drømmer jeg om?
  • Hvad vil jeg forandre? For mig selv og for dem, jeg gerne vil påvirke?
  • Hvad opnår eller undgår min målgruppe med min hjælp?
  • Hvorfor står jeg op om morgenen? Og hvorfor har det overhovedet betydning for andre?

Forfat herefter en kort sætning som fortæller hvad dit drive er. Når du har denne sætning på plads og du kan mærke at den stemmer overens med din inderste kerne, så har du en basis for hvorfra dine præstationer skal udspringe.

Hvad enten du skal lave en årsberetning for en virksomhed, holde et foredrag, styre et møde eller holde en tale til din bedste vens bryllup, så kan denne grundøvelse hjælpe dig med at hvile mere i dig selv og dermed udkomme autentisk.

Tilmed vil det blive meget nemmere at få styr på dit indhold, få en tydelig og dynamisk udtale og en afbalanceret bevægelse i din krop. Fordi du stopper med at have en forestilling om hvordan det skal være og i stedet taler fra et ærligt og umiddelbart sted.

I starten skrev jeg at du skal ”checke ind med dig selv inden, under og efter dit oplæg. Grunden til at jeg også har, efter, med er fordi der ligger en stor lærdom i at evaluerer på sin egen præstation. Mange af os har tendens til at være taknemmelig over at det nu er overstået og så hurtigt videre. Men hvis vi giver os selv tiden til at ”checke ind” og mærker efter om vi nåede ud med vores budskab til lytterne og om vi formåede at tale inde fra vores kerne, ligger der gyldne lærepenge og venter.

Er du blevet nysgerrig? Læs mere om Laura Faurschou og book hendes foredrag her