Sådan laver du et Power Pitch

Ekspert i public speaking

Ekspert i retorik

Professionel formidler og storyteller

Skrevet af Asbjørn Jensen

Dit pitch er den eneste ting, der enten kan få din virksomhed op at køre eller kaste din idé ned i de evige dybders udryddelse. Det betyder med andre ord: at dit pitch betyder alt.

Hvorfor skal du have power på? Det svar kommer længere nede.

Men allerførst: Hvad er et pitch?
Per definition beskriver en “pitch” den måde, hvorpå oplægsholdere "smider" eller leverer information til kundeemner.

Skabelsen af den perfekte Power Pitch
Timing er alt. Hold dine ideer klare, koncise og korte. En genial idé betyder intet, medmindre du kan levere den på få øjeblikke med en rå kraft. Jo mere kortfattet du kan være, jo mere effektivt bliver du. Det er vigtigt, at du, når du har skrevet indholdet af din præsentation, tager dig tid til at kortlægge, hvordan den skal leveres. Når du øver din præsentation, skal du prøve at kopiere den faktiske levering så tæt som muligt.

Bogstaveligt talt - Fortæl en historie
Storytelling er et væsentligt aspekt af salgstaler. Det tegner et billede af, hvordan livet kunne være med dit produkt. Brug din historie til at dramatisere, opbygge engagement og fremkalde følelsesmæssige reaktioner på tilsyneladende følelsesløse genstande og fange dit publikums opmærksomhed.

Vær entusiastisk
Pitching handler om at have karisma, tiltrækning og passion for at få andre mennesker til at blive begejstrede for det, du præsenterer. Vær forsigtig med ikke at tage dit pitch “overbord” til det punkt, hvor du virker arrogant. En god teknik til at øge dit energiniveau er at tilføje omkring 50 procent mere energi, end du føler dig tryg ved.

Vær forberedt på indsigelser. Forstå er, at indvendinger normalt ikke er mere end en mekanisme, som vi bruger til at blive fortrolige med, hvad andre foreslår os, før vi er enige i det. Når folk har en interesse i det, du siger, vil de helt sikkert have spørgsmål. Ved at formulere dygtige og overbevisende svar på disse svære spørgsmål, vil det hjælpe dig med at demonstrere den række af evner og egenskaber, som investorer ønsker at se.

Tilbyd en løsning
Dit produkt kan komme med mange vidunderlige funktioner, som kunderne kan udforske. Det er tydeligt, at der er brugt en masse tid og kræfter på at skabe det. Men kundeemner er virkelig mest interesserede i, hvad dit produkt kan gøre for dem. Hvordan løser dit produkt præcist deres største problemer? Hvor mange penge vil de spare ved at bruge dit produkt? Og vil brugen af dit produkt frigøre deres tid eller forbedre deres liv til det bedre?

Opfølgning er kritisk
Vær konsekvent, pålidelig og følg dit ord. Fortsæt med at følge op, indtil du enten får et ja eller et klart nej. Fortolk ikke manglende respons eller nogen anden form for besked som et nej.

Takeaway
At kunne udtrykke sin forretningsidé på en klar, kortfattet og sammenhængende måde er, hvordan iværksættere tiltrækker investeringer, nye partnere og talent.

Meget af dit Power Pitch kan overleve på din evne til at pitche dit produkt eller din tjeneste i en præsentation. Det er vigtigt at huske, at al passion, gennemtrængning og kraft allerede er i dig selv. Det kræver bare øvelse at frigøre den kraft.

Husk disse gode råd til dit Power Pitch

#1. Undgå det fine!

Folk kan også starte deres præsentationer og taler med kedelig smalltalk. Hvis du ønsker at få dit publikum væk fra deres iPhones og Blackberries, skal du fange deres opmærksomhed, så undvær alle de fine ting og få dem til at engagere dig i det, du siger med det samme.

#2. Start med et brag!

Gør noget lidt anderledes, når du starter din tale. Jeg mener ikke noget skørt, så ingen store stunts! Det, jeg mener, er at starte med noget, der fanger fantasien. Start med et faktum, med en figur, med et citat, med en historie, måske en smule video eller lidt musik; noget, der virkelig vil få dem til at forlove sig. Du vil have folk til at indse, at du er startet, og at de begynder at give dig den opmærksomhed, du fortjener

Er du blevet nysgerrig? Læs mere om Asbjørn Jensen og book hans foredrag her